Блог

Щаслива тринадцятка «Тостера». Хто на вершині?

Нещодавно три нових претенденти доєднались до рейтингу доступності українських міст «Тостер». Це Чернівці, Житомир і Рівне. Саме на них ми зосередимо найбільшу увагу тут. Однак не забудемо й тих, хто вже відзначився при створенні рейтингу.

Громадський транспорт: усе стабільно

Це вже третя редакція рейтингу, і кожного разу Івано-Франківськ впевнено очолює його частину, пов’язану з громадським транспортом — 30,47% (співвідношення низькопідлогового транспорту до загальної кількості). Нові міста в «Тостері» поки скромно розташувались одразу за топ-3: Чернівці (17,92%) і Житомир (16,49%).


Кому з новоприбулих особливо варто задуматись — це Рівному (5,85%), що не зайняло останнє місце лише завдяки низькому показнику Миколаєва (1,61%). Хоча щодо задуматись стосується всіх, включно з лідером. Адже поки що маршрутки залишаються бичем наших міст. Мабуть, головними факторами, що чекаєш від громадського транспорту, є безпека та комфорт. Хто хоч раз користувався маршрутками погодиться, що часто вони не можуть забезпечити цього. Цієї причини має бути достатньо міській владі, щоб розвивати доступний муніципальний громадський транспорт.

Аптеки: важливі як ніколи


Одна важлива ремарка: в нашому законодавстві є норма, що аптека може отримати ліцензію на роботу лише в випадку архітектурної доступності для маломобільних груп населення (люди літнього віку, особи з інвалідністю, люди з маленькими дітьми тощо). Тобто всі аптеки мають бути архітектурно доступними. У реальності ж виходить, що більшість аптек працює з порушенням законодавства, а лідером рейтингу є Рівне з показником 27,34%. Це не означає, що рівненські аптеки доступні на 27,34% чи такий відсоток аптек у місті є доступним. Це говорить, що всі перевірені нам аптеки в місті разом набрали такий відсоток балів зі 100% можливих.

Слідом розташувались Вінниця (24,06%) і Чернівці (23,51%). Інший новачок рейтингу Житомир посів п’яте місце з показником 22,21%.


Аптеки в більшості міст ми перевіряли напередодні початку пандемії COVID-19. Відтоді потреба доступності аптек стала гострішою: вони перетворились на критичну інфраструктуру, а можливість потрапити до них самостійно відкидає зайві контакти з незнайомцями та ризики захворіти. 

Велодоріжки: розвивати альтернативу

Схожу історію має велоінфраструктура: бум на велосипеди почався ще під час першого карантину. Він став зрозумілою реакцією на закриття громадського транспорту, а після — можливістю зменшити контакти з людьми в транспорті та дістатись куди треба.


Вінниця, як і раніше, впевнено очолює цю частину рейтингу та випереджає найближчого конкурента — Чернігів — більш ніж на 5% (15,69% проти 9,03%). Нові міста в рейтингу показали низький результат: Чернівці (2,84%), Житомир (0,55%), а Рівне приєдналось до когорти міст, що не має інформації щодо кількості велодоріжок.

ЦНАП: недоступні адміністративні послуги

Чернігівський ЦНАП досі займає перше місце рейтингу (13 із 20 балів). При чому ми знаємо про позитивну зміну, що сталась від часу минулорічної перевірки: тоді ми знайшли невстановлений сповивальний столик, що мирно підпирав стіну. Під час нещодавньої перевірки міста для мапи доступності, ми виявили, що столик уже працює. 


Нові міста зайняли позиції в середині рейтингу: Житомир (27,5%), Рівне (22,5%) і Чернівці (17,5%).

Сите та Рівне

Рівне заскочило на друге місце серед доступності закладів харчування з результатом 19,76%. Натомість Житомир і Чернівці показали досить низькі результати та розташувались у середині списку — 7,94% і 7% відповідно.


Також досить високі показник і місце Рівне показало в доступності супермаркетів, продуктових магазинів і ТЦ (4 місце - 19,44%). Хоча, щоб наздогнати лідера — Черкаси — йому потрібно набрати майже вдвічі більше балів (38,28%). Не кажучи вже, про Чернівці (5,66%) та Житомир (8,52%).

Трохи цікавих і дивних фактів:

🔹 маломобільним групам населення навряд вдасться самостійно потрапити до центральних будівель ДРАЦСу. Дев’ять із 13 міст отримали 0 балів з 20 можливих. Миколаїв набрав 1 бал, Тернопіль і Рівне — 2, а Чернівці цілих 7;

🔸 cоціальне таксі для людей з інвалідністю працює в усіх перевірених містах, окрім Кам’янець-Подільського та Чернівців;

🔹 жодне місто не отримало більше 50% балів по безбар’єрної центральної лікарні. Половину можливих балів отримали Суми;

🔸 Чернівецький центральний відділ поліції змістив із першого місця колег із Кам’янець-Подільського, набравши на два бали більше — 8 балів із 20. Раніше найближчі переслідувачі лідера мали цілий бал. Цю ситуацію трохи розвіяло Рівне - 2,5 бали з 20. Житомир заявив: “Все чи нічого”, і отримав 0 балів.

Погляд у майбутнє

Ось такий вигляд має рейтинг доступності міст «Тостер» на цей час:



Попереду ми маємо цікавий етап: півроку тому відбулись місцеві вибори та в багатьох містах змінилась влада. Наприклад: ми маємо Місто. Під час перевірки наземні переходи в Місті набрали 15% із можливих балів. У Місті пройшли вибори: старий мер Б програв, виграв новий мер А. Тепер мер А має п'ятирічну каденцію, щоб показати себе. За цей час ми побачимо, як змінилась доступність наземних переходів у Місті. Рейтинг покаже його ефективність на чолі Міста, відірвану від розмов про попередників.

А тим часом наша команда повернулась зі Сходу України, де перевірила три нових міста. Ми заглиблюємось у світ таблиць, щоб повернутись і розповісти вам більше про доступність українських міст. Тож далі буде :) 

Сподобалась стаття? Підтримайте нас на патреоні 🐼

Міста