Мануал для перевірки локацій на архітектурну доступність
Як кожна людина самостійно може промоніторити безбар'рність будь-якої локації
Із власного досвіду можемо сказати, що одна людина витрачає до 15 хвилин на перевірку однієї локації. Тому розраховуйте свій час. А свої локації ви можете додати тут. А перед цим обов'язково прочитайте текст нижче :)

Основними елементами, на які потрібно звертати увагу при перевірці локації на доступність є:

Вхід

Є кілька варіантів, що вас може чекати на вході до локації. Розглянемо можливі:

1. Безбар'єрний вхід.
Вхідна частина та простір перед закладом знаходяться на одному рівні, без додаткових бар'єрів. Згідно Державних будівельних норм (ДБН), допускається поріг до 2 см.

За наявності безбар'єрного входу все, що потрібно заміряти – це ширина проходу. Важливо пам'ятати, що це має бути саме ширина проходу, а не дверей. У відкритому стані двері частково можуть перекривати вхід – на кілька сантиметрів, що може бути важливим для проходу людини на візку чи з дитячим візочком.

Важливо: Заміряння ширини проходу – є обов'язковим для всіх локацій, незалежно: вхід є безбар'єрним, має пандус на вході тощо. При пошуку локації цей замір дозволяє розуміти людині, чи зможе вона пройти через вхідні двері. Навіть якщо локація є архітектруно недоступною (наприклад, через сходи) та людині доведеться звернутися по допомогу до персоналу чи перехожих, щоб потрапити до локації.

2. Сходи, що дублюються пандусом.
Локація може мати сходи на вході. Вони можуть дублюватися пандусом. Доступність пандуса має три важливих критерії:

- кут нахилу. Нормативним є кут нахилу до 5 градусів. Деякі люди на візках можуть скористатися пандусом з більшим кутом нахилу, проте цей фактор є дуже залежним від навичок людини. Ми наполягаємо на потребі створення саме нормативної інфрастурктури.

- поручні. Поручні мають розташтовуватися вздовж всього пандусу на висоті 0,7 м і 0,9 м.

- матеріал пандуса. Пандус не має бути слизьким за сухої чи вологої погоди, щоб уникнути трамвування людини, яка ним користується.

3. Сходи, що дублюються іншим компенсаторним засобом.
Це може бути:

- ліфт;
- вертикальний підіймач;
- горизонтальний підіймач – не завжди є ефективним компенсаторним засобом, адже для використання потребує залучення ще однієї людини.

Кнопка виклику персоналу – не є компенсаторним засобом, проте її наявність варто вказувати.

4. Вхід зі сходами чи іншими бар'єрами.
Фото: фотографії – є важливим ілюстративним елементом і підтвердженням доступності чи недоступності локації. Які потрібні фотографії на вході:

- загальне фото локації – показує зовнішній вигляд;

- фото пандуса чи іншого елемента доступності – фото з різних ракурсів, щоб візуально показати конструкцію: кут нахилу, розташування, наявність поручнів тощо;

- фото входу – двері у відкритому чи закритому стані, щоб показати наявність бар'єрів перед ними та візуальну ширину дверей.

Зручність всередині

Перевірте, чи всі основні шляхи пересування в закладі є безбар'єрними для маломобільних груп населення (МГН). Це можуть бути шляхи від входу до столиків (якщо це заклад харчування), кабінетів (адміністративна будівля), основної частини (банк, аптека), вбиральні тощо.

Заклад може мати більше, ніж один поверх. Для пересування між поверхами представникам МГН потрібен ліфт. Перевірте його наявність у закладі чи будівлі.

Також вкажіть, чи має заклад терасу назовні та чи є вона доступною для маломобільних груп населення.

Фото: кілька загальних фото зали. Фото додаткових бар'єрів, якщо такі є на шляху прямування людини.

Вбиральня

Основними критеріями доступності вибральні є:

- ширина проходу. Збігається з описаним про вхідні двері. Важивою є не номінальна ширина дверей, а та якою користуватиметься предстаник МГН, щоб потрапити всередину. Згідно, ДБНів ширина дверей до вбиральні має становити від 0,9 м. Також ми орієнтуємося на можливість людини на активному візку потрапити досередини. Тобто, як мінімум, 0,56 м. Якщо ширина проходу менша за цей показник, то людина на візку не зможе потрапити до вбиральні. При спілкуванні з представниками локацій ми закликаємо робити проходи максимально наближеними до прописаного в ДБНах.

- простір всередині. Перебування людини у вбиральні має бути комфортним і не викликати труднощів. Наприклад, при пересіданні з візка на унітаз. Згідно, ДБНів простір всередині вбиральні має бути від 1,8 м на 1,65 м.

- поручні. Поруч із унітазом мають бути встановлені поручні. Вони можуть бути відкидними чи стаціонарними.

- простір під умивальником. Чи є під умивальником достатньо простору, щоб людина візку могла підійти та помити руки. Зазвичай це висота 0,7 м та пустий простір під ним.

Важливо відмітити, чи відкриваються двері назовні чи всередину. Двері мають відчинятися саме назовні, що не заважатиме людині на візку зачинитися у вбиральні. Також важливим елементом є відсутність бар'єрів перед входом до вбиральні – сходів, високих порогів тощо. Якщо такі все ж є, потрібно заміняти їхню висоту.

Фото: фото перед входом, що показує відсутність/ наявність бар'єрів, всередині для демонстрації простору вбиральні, унітазу на відсутність/ наявність поручнів

Привітність персоналу

У разі недоступності локації та неможливості потрапити самостійно, персонал може помітити вас і запропонувати допомогу. Є ситуації, коли замовлення можна зробити лише на барній стійці, а офіціанти беруть ініціативу та підходять до столика. Або це може стосуватися аптек, банківських відділень, адміністративних центрів, де є недоступна інфраструктура, а співробітники виходять до відвідувачів на візках.

Звичайно, можуть бути протилежні випадки. Наприклад, ігнорування відвідувачів на візках. Ця частина є дуже залежною від людського фактору представників локації та навіть бути не пов'язаною з рівнем мобільності відвідувачів.

Фото: за бажанням персоналу

Загальні враження

Опишіть, що вам найбільше сподобалося чи не сподобалося в локації. Можливо, це інтер'єр, смачна кухня, приємна атмосфера тощо. Чому іншим людям варто сюди прийти.

Зручності для дітей та батьків

Що це може бути: сповивальний столик у вбиральні, дитяче сидіння, сходинка для дітей, що дозволяє скористатися умивальником, дитячий куточок або дитяча кімната. Усе, що поліпшить перебування в закладі людей з маленькими дітьми.

Фото: наявність цих елементів.

Велопаркування, таблички чи меню шрифтом Брайля, паркування – звичайне чи облаштоване для людей з інвалідністю, дружність до відвідувачів із тваринами.

Фото: якщо якийсь із цих елементів доступності є, варто зробити його фото.

Мануал розробили за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.