Архітектурна доступність виборчих дільниць: всі там будемо?

Закон – це штука з вивертом. З одного боку, гарантує право голосу кожній людині. З іншого, наразі більшість виборчих дільниць є недоступними. І під час реалізації цього права людина залишається на самоті та немає хоч якихось важелів для впливу. Про доступність виборчих дільниць і зміни, що для них може принести новий Виборчий кодекс ми розбираємося разом.
Основи
За даними Міністерства соціальної політики України, Міністерства охорони здоров'я України та Пенсійного фонду України, на початок 2018 року в Україні було 2,6 мільйонів осіб з інвалідністю, з яких, за даними Міністерства охорони здоров'я, 159 тисяч – діти.

Представники органів влади зазвичай вважають, що українське виборче законодавство враховує виборчі права людей з інвалідністю, адже там передбачена за замовчуванням можливість для людини з інвалідністю проголосувати за місцем перебування, коли члени комісії з переносною скринькою приходять до неї додому. Водночас потрібно враховувати два важливих фактори.

Перший: велика кількість людей з інвалідністю хоче голосувати саме на дільниця та навіть не розглядає іншої можливості. Бо це є гарантоване право для кожного громадянина та можливість ще раз порушити питання доступності міського простору.

Другий: доступність потрібна не лише таким людям. Це однаково стосується виборчих дільниць і міської інфраструктури загалом. Перш за все доступність важлива для маломобільних груп населення (МГН): вагітним жінкам, людям з дитячим візочком або дітьми до 7 років, людям похилого віку, люди з тимчасовими порушеннями здоров'я. Зрештою, навіть людину з габаритним чемоданом можна віднести до цієї групи. Якщо переглянути цей список, можна зрозуміти, що кожна людей в якийсь час свого життя належить до МГН. Тобто кожна людина потребує доступної інфраструктури.
Вибори Президента 2019 для людини на візку
Голосування на виборах у Європі
У чому полягає доступність виборчих дільниць?
Здебільшого елементи доступності виборчих дільниць співпадають з рештою локацій:

- доступний вхід: на одному рівні з прилеглою територією чи забезпечення нормативним пандусом – кутом нахилу до 5 градусів, шириною 0,9 м, з поручнями на висоті 0,7 м і 0,9 м і вироблений з неслизької поверхні;

- ширина всіх дверей і проходів від 0,9 м;

- відсутність бар'єрів на шляху прямування;

- зручна вбиральня: достатньо простору всередині та наявність поручнів поруч із унітазом і сповивального столика.

Норми виборчого процесу додають до списку ще одну важливу деталь: доступність виборчої кабінки. Усередині має бути достатньо простору для перебування та обладнано поличкою-столиком на висоті 0,8 м і з вільним простором під ним для зручного розміщення людини на візку.



Архітектурна (не)доступність виборів
Під час двох виборчих кампаній 2019 року громадські омбудсмени із захисту виборчих прав Громадянської мережі ОПОРА провели базовий моніторинг доступності виборчих дільниць для маломобільних груп населення в усіх регіонах. За їхніми даними, як мінімум, 4887 виборчих дільниць є недоступними.

Чия це відповідальність? З одного боку, органів місцевої влади, які надають приміщення виборчим комісіям для засідання та організації дня голосування. З іншого боку недоліки виборчого законодавства часто призводять до того, що реальної відповідальності так і не наступає. Однією із причин також є те, що досі жоден орган влади не збирає та не аналізує інформацію про розміщення виборчих дільниць та їхню фактичну доступність. Про це свідчать, зокрема, й численні формальні відповіді від органів місцевого самоврядування на інформаційні запити про те, що «виборчі дільниці відповідали усім критеріям».

Деякі зафіксовані випадки вдалося оперативно вирішити безпосередньо в регіонах. Та ж таки ОПОРА розробила дорожню карту з перенесення дільниць на перший поверх, за допомогою якої це вдалося реалізувати у 14 випадках.
Що дасть Виборчий кодекс?
З 1 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс, який дещо усунув законодавчі прогалини в цьому контексті, але, на жаль, все одно не повною мірою. Серед найбільш позитивних аспектів прийнятого Кодексу слід виділити врегулювання частини питань архітектурної доступності приміщень для голосування та виборчих комісій.

У Виборчому кодексі (ст. 62 п. 2 і 4) прямо передбачені обов'язки органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування надати приміщення для дільничної виборчої комісії та приміщення для голосування, які будуть доступними для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Тож, оскільки на кожній дільниці є виборці, які належать до маломобільних груп населення, усі приміщення для голосування повинні бути архітектурно доступними для виборців. А якщо ці приміщення неможливо повністю зробити безбар'єрними, то відповідні місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування мають організувати безперешкодний доступ людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до таких приміщень. Щоправда, зміст цієї норми не конкретизує, яким саме чином та у який саме спосіб повинен бути організований такий доступ до приміщень.

Крім цього, передбачені чіткі дедлайни для відповідних структур для розробки критеріїв доступності приміщень та їхнього впровадження. Це — важливий момент, адже встановлення конкретних строків для забезпечення інклюзивності виборчого процесу є важливою гарантією виконання відповідних норм Кодексу.

Натомість залишилася норма за якою визначається, що всі люди з інвалідністю голосують вдома, а не на дільницях. Змінити це можна лише за письмовим чи особистим зверненням не пізніше 12:00 останньої суботи перед днем голосуванням. І цю процедуру треба повторювати перед кожним туром голосування, на кожних виборах.

Восени в Україні пройдуть перші вибори з новим Кодексом — місцеві. Його новизна в тому числі активно зачіпає тему голосування маломобільних груп населення. Найближчий час це можливість для Кабінету міністрів і ЦВК привести до ладу решту нормативно-правової бази і запустити процес облаштування дільниць. Перші результати їхньої роботи ми зможемо перевірити вже зовсім скоро. І обов'язково поділимося з вами.

Повну версію матеріалу громадської мережі ОПОРА ви можете прочитати тут.
Сподобалась стаття - підтримай нас
Картка Приватбанку – 5168 7551 0974 8240 (оформлена на Дмитра Щебетюка);
Наш рахунок: Громадська організація "Доступно.ЮА", IBAN: UA563807750000026004056138125;

Також читайте: