10 міст "Тостера":
новий лідер,
Херсон стабільно внизу

Днями завершився перший етап нашого проєкту рейтинг доступності українських міст "Тостер", який ми здійснювали за підтримки Фонду прав людини Посольства Королівства Нідерланди в Україні. Ми підрахували бали кожного міста. І зараз готові поділитися їхніми результатами з вами.
Громадський транспорт: незмінний лідер
Івано-Франківськ і громадський транспорт це довга історія любові. За цим показником місто захопило лідерство ще восени, та зараз після розширення до десяти міст продовжує впевнено його утримувати. Мер міста пишається своїми здобутками у розбудові системи громадського транспорту, і не дарма. І ми готові розділити цю гордість, чим ближче цифра наближатиметься до відмітки 100% (показником у цій категорії є співвідношення низькопідлогового транспорту до його загальної кількості). Гордість за зручний транспорт будь-якого українського міста. Розповідати про них та пишатися разом.
30,47%
Івано-Франківськ
25,96%
Черкаси
20%
Вінниця
15,74%
Полтава
менше 13%
Суми, Чернігів
9,56%
Тернопіль
менше 6%
Кам'янець-Подільський, Херсон
1,61%
Миколаїв
Водночас усі міста мають спільне слабке місце маршрутки. Вони утримують монополію, і в переважній більшості є недоступними для маломобільних груп населення. Як мінімум, з цих причин міській владі варто ще сильніше розвивати муніципальний громадський транспорт.
Агентка Панда
на сторожі доступності
Нові міста рейтингу на доступність протестувала і наша таємна агентка Панда. Вона відшукала у центрі міст бар'єрні елементи, але і відзначила кілька позитивних інклюзивних моментів в інфраструктурі.

Панда нагадує, що маломобільні жителі (люди з інвалідністю, літні люди, батьки з дітьми у візочках, люди з тимчасовими травмами) не така вже й рідкісна та "невидима" група (як, наприклад, екзотичні панди), а складає 27-55% від усього населення.
Аптеки: де поправити здоров'я?
У порівнянні з попередньою версією рейтингу аптек повністю оновилася трійка лідерів, а міста, що очолювали рейтинг раніше Миколаїв і Херсон — опустилися в середину. Хоча в цьому пункті власне розподілення місць не є головним. Адже в нашому законодавстві є норма, що забороняє працювати аптеці, якщо вона є недоступною для маломобільних груп населення. Тобто 100% мають бути архітектурно доступними. Щодо того, як працює більшість аптек в Україні висновки можете робити самостійно.
24,06%
Вінниця
22,9%
Полтава
менше 18%
Суми, Черкаси
менше 13%
Херсон, Чернігів
менше 11%
Миколаїв, Тернопіль
менше 7%
Кам'янець-Подільський, Івано-Франківськ
Велодоріжки: крути педалі у правильну сторону
Завдяки нашому рейтингу ми розподілили міста в їхній роботі з велоінфраструктурою на три групи:
1
Заради сміху
Кам'янець-Подільський, Херсон, Миколаїв. У цих містах велодоріжок немає взагалі, або влада не має інформації про них, або їх так мало, що це важко назвати хоча б маршрутом.
2
Не визначилися
Тернопіль, Черкаси і Полтава. У цих містах є трохи інфраструктури, але поки її недостатньо, щоб вирішити: вони продовжують її розвивати чи зафарбують частину та приєднаються до "заради сміху".
3
Ті, які розвивають
Вінниця, Чернігів, Івано-Франківськ і Суми. У перших двох містах статистика є красномовною. Додамо Івано-Франківськ, що останніми роками педалює велоінфраструктуру та жваво заявляє про амбіції на статус велостолиці України. Визнаємо їхні наміри, але це потребує більших зусиль. У місті крута спільнота користувачів велосипедів, або роверів, як вони їх називають, і ці люди потребують якісної та об'ємної інфраструктури. Поки що її вистачає на третє місце нашого рейтингу.

У Сумах побудували більше кілометрів велодоріжок. Чому Франківськ розташувався вище? Справа у співвідношенні довжини велодоріжок до довжини вулиць міста. Так, Суми мають на 2 км більше велодоріжок, але в місті в 1,5 рази більша довжина вулиць – 362 км проти 210 км. Як підсумок, вони покривають меншу частину міста.
ЦНАП: центри недоступних адміністративних послуг
Чернігів і Черкаси показали хоч трохи пристойний результат — більше 50% з можливих балів. А в ЦНАПі міста на Десні ми навіть знайшли сповивальний столик. До моменту нашої перевірки він мирно підпирав стіну: після ремонту його так і не встановили. А перевірка стала тим імпульсом, коли працівники заворушилися. Чекаємо на фотопідтвердження від них найближчим часом.

Це дещо поліпшує ситуацію в порівнянні з перевіркою перших шести міст рейтингу. На той момент найкращий результат становив — 7 балів. Звичайно, щоб збалансувати такий позитивний стрибок є інших два міста Херсон і Миколаїв, що не набрали жодного балу.
65%
Чернігів
52,5%
Черкаси
35%
Тернопіль
27,5%
Вінниця
по 10%
Кам'янець Подільський, Полтава
по 5%
Івано-Франківськ, Суми
0%
Херсон, Миколаїв
Голод у Тернополі, розваги у Черкасах
За Чернігівські заклади громадського харчування набрали найбільше балів серед перевірених міст – трохи більше п'ятої частини. Хоча варто звернути увагу на результат іншого міста. А саме Тернополя та 0,83%, що місто отримало за доступність закладів харчування.


Натомість в місті можна закупитися їжею в супермаркетах, магазинах або ТЦ. У категорії доступності продуктових магазинів та супермаркетів Тернопіль розташувався у середині разом із Полтавою, Миколаєвом і Вінницею, одразу поза чільною трійкою: Черкаси (38%), Івано-Франківськ (22%) і Суми (21%).
Пандуси, підйомники і псевдопануси у продовольчих
магазинах міст рейтингу "Тостер"
Ти – мій брат, хоча й Борат
За деякими показниками міста демонстрували дивовижну солідарність і ледь не братерство. Часом позитивно – усі міста отримали бали в тій самій категорії, часом негативно та досить дивну доступність відсутня в усіх:
Юстиція
Маломобільним групам населення навряд вдасться самостійно потрапити до центральних будівель ДРАЦСу. Вісім із десяти міст отримали 0 балів з 20 можливих. Лише Миколаїв і Тернопіль розбавили цю компанію, набравши 1 та 2 бали відповідно.
Соціальне таксі
Така функція з перевезень для людей з інвалідністю працює в усіх перевірених містах, окрім Кам'янця-Подільського.
Медицина
Жодне місто не має більше ніж на 50% безбар'єрної центральної лікарні.
Поліція
Найдоступніший центральний відділ поліції знаходиться у Кам'янець-Подільському - 6 із 20 балів. Найближчі переслідувачі – Вінниця та Миколаїв – набрали цілий бал. Потужно.
Не фінішна пряма, а піт-стоп
Важливий момент: у порівнянні з першою версією рейтингу ми вдосконалили формулу підрахунку балів. Формула дещо зрізала бали в кожного міста. Також на рейтинг кожного міста вплинули повторні перевірки, що ми встигли зробити. Ось такий вигляд має рейтинг доступності міст "Тостер" на цей момент:
Херсон помінявся місцями з Миколаєвом і впевнено зайняв останню сходинку. Відсотки можуть дещо вводити в оману, адже від сьомої позиції місто відділяє менше 1%. Проте є фактор, що цілісніше показує картину: Херсон вісім разів займав останнє місце в різних категоріях (доступність перехресть та переходів, ЦНАПу, велодоріжки тощо). Частіше, ніж будь-яке інший претендент.

Місту терміново потрібно братися за поліпшення ситуації з доступністю. Ще на початку січня цього року ми відправили міській владі Херсона відповідні рекомендації. Як зрештою, і всім містам, що ми перевірили минулого року.

Так, ми не маємо ідеально доступних міст. Жодна країна не має. Проте є міста, що мають план і стратегію розвитку та дотримуються її. Міста, що наріжним каменем ставлять зручність для всіх груп населення. Вінниця одне з них. Так, вона поступилася першим місцем. Але ми переконані, що це тимчасово. До того ж, варто віддати належне Чернігову, що за кілька років досяг значного прогресу в розбудові зручної інфраструктури.
Є дві речі, що міській владі треба пам'ятати. Перше: піднятися на вершину — це лише пів справи, важливіше там закріпитися. Друге: усі ми є користувачами міської інфраструктури. Усім нам потрібна зручність у користуванні нею. А тому позитивні зміни варто впроваджувати не заради відсотків. Хай то в рейтингах доступності міст чи то політичних. Зміни слід робити для людей.
Матеріал створили за підтримки Європейського фонду за демократію.
Читайте також: