БЛОГ

Тренінги про коректну взаємодію з людьми з інвалідністю — чому вони потрібні компаніям?

Імідж компанії будується не тільки на якості продукту та продуманих послугах. Але й на тому, як співробітники взаємодіють з усіма клієнтами; чи можуть коректно спілкуватися з людьми з інвалідністю та допомогти їм, якщо виникне така потреба.

Що таке інклюзивні підходи в роботі? Як їх формувати у своїй компанії? Відповідь на ці питання можна почути на тренінгах, які проводить Наталія Пархитько — керівниця соціального підприємництва «Бюро доступності», створеного «Доступно.UA».

Детальніше про те, як змінювати свідомість та ставати компанією, на яку орієнтуються — у інтерв’ю з Наталею. 

Ситуація, коли не знаєш, як правильно поводитися чи як допомогти людині з інвалідністю — з ким вона може статися? Що з цим робити, де шукати інформацію?

Я вважаю, що правила взаємодії та коректної комунікації з людьми з інвалідністю мають знати всі. Це також стосується поваги до особистих кордонів.

Де отримати ці знання? Перше на порталі «Дія.Освіта» є окремий розділ «Безбар’єрність», де можна знайти курси, які можуть бути цікаві та корисні по вашій сфері діяльності. Почати раджу з курсу «Безбар’єрна грамотність» — він відкриває ширше бачення світу та вчить не сприймати людей через стереотипи.

Друге у соцмережах громадської організації «Доступно.UA». Ми постійно піднімаємо ці теми та ділимось особистим досвідом людей з інвалідністю, розповідаємо про конкретні ситуації із життя.

Третє підписуйтесь на сторінки інших громадських організацій, дотичних до захисту прав людей з інвалідністю. Гортаючи стрічку новин, ви будете отримувати ненав’язливу інформацію та дізнаватися щось нове, розширяти свій кругозір. Також бачитимете анонси відкритих лекцій, до яких можна долучитися.

Є ще четвертий варіант, який буде корисним для бізнесів — у «Бюро доступності» ви можете замовити навчання з вебінарами та тренінгами для всієї компанії чи для окремої команди.

Про що можна дізнатися на тренінгах від «Бюро доступності»?

У всіх наших тренінгів, вебінарів та воркшопів є чотири основні теми, яким ми приділяємо увагу: 

  • коректна термінологія;
  • коректна взаємодія з людьми з інвалідністю;
  • коректна допомога;
  • розбір найпоширеніших стереотипів.

Я вважаю, що немає сенсу, наприклад, говорити про загальні правила архітектурної доступності, якщо елементарні правила взаємодії з людьми з інвалідністю залишаються загадкою.

А теми, які ми будемо піднімати далі, — це вже залежить від замовника послуг. Іноді нас просять ще більше поглибитись у допомогу й розібрати ситуації по деяким порушенням, які має людина (наприклад, як допомогти людям із порушеннями зору). 

Також буває, що компанії хочуть дізнатися про принципи облаштування безбар’єрного простору, щоб розуміти, на що варто звернути увагу на своїй локації чи в офісі.

Чому бізнесам важливо навчати своїх співробітників не боятися різних ситуацій і долучати їх до тренінгів?

Як на мене, Україна стане безбар’єрною тільки після того, як у більшості з нас зміниться свідомість щодо людей з інвалідністю та архітектурної доступності.

Тому кожен свідомий і відповідальний бізнес у своїй роботі має піднімати теми, пов’язані з людьми з інвалідністю, ветеранами та ветеранками, толерантністю, гендерною рівністю.

Насправді недостатньо просто прописати політики diversity and inclusion (різноманітність та інклюзія). Важливо ще й заглиблюватися в ці теми з різних сторін, різними способами. Тоді ви зможете зрозуміти, чому людям так важливо, щоб їх побачили, почули та не дискримінували.

Як розширити світогляд? Наприклад, якщо ви святкуєте день народження компанії, можна замовляти послуги в соціального підприємництва. Якщо плануєте тімбілдінг, можна піти в Музей «Третя після опівночі». Якщо ви хочете замовити їжу для команди, можна зробити це у Sunshine cafe, Good Bread from Good People.

Також це може бути волонтерство в громадській організації, цінності якої ви розділяєте. Або ж лекція, присвячена актуальній у суспільстві темі, чи практичний тренінг (наприклад, з правилами накладання турнікету і т. ін.) Все це сприяє розвитку організації зсередини.

І в принципі, дивлячись зараз на ринок праці, можна помітити, що люди частіше обирають свідомий бізнес та хочуть працювати у відкритих компаніях, де можна розвиватися і бути кращою людиною. Ваш працівник або працівниця після завершення робочого дня може стикатися із ситуаціями, де людям з інвалідністю буде потрібна допомога. Тому це насправді не лише про роботу та певні робочі обов’язки, це загалом про все життя і про зміни України на краще.

На фото група людей, яка знаходиться в супермаркеті. Люди у спецформі Екомаркету слухають жінку, яка виступає перед ними.
Тренінг для співробітників та співробітниць мережі «ЕКО маркет»

Як обізнаність персоналу може позитивно вплинути на роботу всередині колективу та за його межами: на імідж компанії, на відгуки клієнтів?

Якщо коротко, то позитивно (сміється). Ви зміните кількість клієнтів за рахунок маломобільних груп населення, зокрема людей з інвалідністю. Тут усе дуже просто — якщо у вас класний бізнес і ви ведете його відповідально, тоді будуть позитивні відгуки, а це збільшить кількість клієнтів через щирі рекомендації знайомим та друзям.

Наведу приклад — компанія Uklon, яка запустила клас інклюзивного таксі в Києві та у Львові (у них з’явилися автівки, обладнані спеціальними кріпленнями та підіймачем для людей, які користуються кріслом колісним). Коли мені треба викликати таксі, я в переважній більшості вибираю саме Uklon, навіть якщо подорожую містом одна, без людини, яка користується кріслом колісним. Роблю це тому, що пам’ятаю — компанія соціально відповідальна, також вона допомагає ЗСУ.

Загалом соціально відповідальний бізнес це завжди плюс. По-перше, збільшення кількості клієнтів. По-друге, для працівників/-ниць це приналежність до чогось, що змінює світ — а це додаткова перевага для роботодавця.

Чому коректна термінологія має бути в словниковому запасі кожної людини?

Наша мова формує нашу свідомість — тут є прямий зв’язок. Навіть коли говорять «російсько-українська війна» і «українсько-російська війна» контекст одразу змінюється. Першою має бути країна, яка напала, тому в нас саме «російсько-українська війна». Можна сказати, що це лише якась дрібниця, але такі дрібниці мають величезне значення, особливо в дискусіях на кшталт «я не знаю, кто пєрвий напал» і «нє всьо так адназначна».

Тому в мові дуже важлива повага й людиноцентричність — усе це є в коректній термінології. Насправді при вживанні коректної термінології може змінитись навіть відношення до людини.

Люди з інвалідністю серед наших друзів, родичів, колег, військовослужбовців. Як допомогти їм бути активними та включеними в суспільство?

Як на мене, розвиток доступності та безбар’єрності — це те, що має бути в пріоритеті в Україні на державному та приватному рівнях. Це потрібно для того, щоб людина могла вільно пересуватися населеним пунктом, могла отримувати належним чином послуги і т. ін. 

Для людей, які є небайдужими до цієї теми, важливо поширювати інформацію в соцмережах, виходити на акції, читати профільні організації і підписуватися на людей, які дотичні до ініціатив. Це мінімум, який варто робити.

Якщо мова йде про близьких, то тут треба зробити один важливий крок — ви можете уточнити, яка допомога або підтримка потрібна конкретній людині. І, відштовхуючись від відповіді, зробити все, що у ваших силах.

Чи впливає обізнаність персоналу в тому, як правильно допомогти людині з інвалідністю, на відчуття безпеки та комфорту клієнтів?

Так, дуже сильно впливає. Наприклад, декілька наших підписників ділилися з нами відгуками про сервіс, з яким вони стикалися: у закладі не встигли зробити повністю безбар’єрний простір, але повага й обізнаність персоналу та коректна допомога нівелювали навіть архітектурну недоступність. А коли все працює разом — і локація доступна, і персонал знає, що робити — це взагалі суперкласно.

Кожній людині вкрай важливо мати рівні права і відчувати повагу до себе. Тобто бути включеною у суспільство, незалежно від кольору шкіри, розміру взуття, інвалідності. Це впливає на психологічний стан людини.

Які питання люди найчастіше задають після тренінгів? Чи помітно, що ця інформація є корисною?

Я обожнюю зворотній зв’язок після тренінгів. Це одна з причин, чому мені подобається проводити їх. І те, чому я досі навчаюсь і буду продовжувати шукати нові знання — щоб мати змогу надавати якомога більше інформації.

Найчастіше люди ставлять питання, згадуючи конкретні випадки із життя. Наприклад, «до мене звернулась людина з інвалідністю, я розгубився, що мені треба було зробити», або «якщо станеться така-то ситуація, які мої дії».

Після тренінгів ми отримуємо багато відгуків. Люди кажуть «дякую», інколи обіймають. Є один відгук, який я запам’ятала найбільше. Одна дівчина, яка проходила корпоративний вебінар, сказала: «Я мала посидіти на тренінгу й паралельно поробити свою поточну роботу. Але я все відклала і слухала вас, бо ця тема мене захопила».

З нашого досвіду, найбільша проблема — це необізнаність. Не через те, що люди погані, злі та хочуть когось принизити. Вони просто чогось не знають. Тому із цим треба працювати, шукати, як можна донести інформацію, щоб вона залишилась у пам’яті.

Проведення одного вебінару це дуже класно, але не у всіх людей запуститься процес цікавості. Знання треба підкріплювати різними способами. Це можуть бути повідомлення у ваших корпоративних месенджерах, поширення відео, тімбілдінг. Тобто одну тему можна подавати з різних сторін, щоб достукатися до максимальної кількості людей.

Якщо ви хочете потрапити на тренінг чи семінар по коректній взаємодії з людьми з інвалідністю від «Бюро доступності», заповніть форму.

Сподобалась стаття? Підтримайте нас, щоб таких матеріалів з’явилось ще більше.

Найменування отримувача: ГО ДОСТУПНО.ЮА
Код отримувача: 41769847
Рахунок отримувача: UA373052990000026009046710358
Назва банку: АТ КБ «ПРИВАТБАНК»

💚 Наша сторінка на Buy Me a Coffee.

💚 Або станьте нашим патроном.

Scroll to Top