«Бюро доступності» — соціальне підприємництво, яке створила громадська організація «Доступно.UA». Його місія — допомогти бізнесам та державним установам стати доступнішими для маломобільних груп населення (а саме для: людей з інвалідністю, батьків з дитячими візочками, людей старшого віку, людей з тимчасовими порушеннями здоров’я).
До «Бюро доступності» можна звернутися із запитом на перевірку об’єкта на доступність. Після цього експерти проінспектують локацію та нададуть рекомендації з архітектурної безбар’єрності.
Як саме проходить перевірка локації? Невже не треба закривати офіс на ремонт, щоб зробити його доступнішим? Як компанії можуть транслювати правильні цінності? Чи можна обрати базовий пакет рекомендацій? Про це розповідає керівниця «Бюро доступності» Наталія Пархитько.
— Які найпоширеніші проблеми на локаціях ви помічали?
— Якщо пройтися вулицями і звернути увагу на заклади, то найпоширеніша проблема — це сходи біля входу. Або високі пороги. Це найбільша помилка в будуванні. Треба розуміти, що для маломобільних груп населення купа сходів — це просто жах.
Якщо говорити про перевірки локацій, які в нас були, то нам зазвичай траплялися ненормативні пандуси, або пандуси без контрастного маркування, або пандуси без поручнів.
І друга найпоширеніша помилка, яка була у всіх, кого ми перевіряли у 2023-му році, — це відсутність контрастного маркування скляних дверей. Скляні двері або не позначені, або позначені зовсім неконтрастно. Наприклад, на прозорих дверях сірий напис, який навіть я без порушення зору не бачу, і можу випадково вдаритись.
Взагалі з контрастністю працювати дуже легко. Це така помилка, яку найдовше виправляти хіба що в дизайні. А от по факту фінансування це коштує не дуже дорого. Вам не доведеться закривати приміщення на місяць, щоб виправити ситуацію.
Також траплялися інформаційні таблички, які знаходяться вище рівня очей, тобто зависоко для того, щоб людина могла без перешкод орієнтуватися по ним. Є нормативні вимоги, де саме ці інформаційні таблички мають бути (все це вказано в Державних будівельних нормах).
— Як власникам локації підготуватися до перевірки від «Бюро доступності»?
— Це одне з найпоширеніших запитань. Власники бізнесів інколи думають, що нам потрібна якась особлива підготовка до перевірки. Насправді нічого такого не треба. Головне, щоб людина, яка буде супроводжувати експерта (що перевірятиме локацію), мала доступ до всіх приміщень.
— Скільки часу треба, щоб перевірити локацію?
— Все залежить від того, яка це локація. Якщо кав’ярня чи кафешка з однією вбиральнею, то перевірка триватиме півгодини. Якщо офіс, де є декілька поверхів і два входи, то це займає приблизно півтори години. У ході перевірок ми пропонуємо два пакети послуг на вибір.
Найдовша наша перевірка тривала дві години, але це були два зовсім неідентичні поверхи. І плюс Дмитро (засновник «Доступно.UA» — прим. ред.) грав на гітарі, тому це теж трошки затримувало (сміється).
— Що отримує бізнес-локація після вашої перевірки?
— Перше — ви отримуєте рекомендації щодо поліпшення свого простору. Ми розділяємо їх на ті, які легше втілити, як от контрастне маркування, поручні у вбиральні, висота дзеркала й інші прості елементи доступності. І великі перебудови, наприклад, якщо є місце для паркування для людей з інвалідністю, але до нього немає пандуса чи нормативного заїзду.
Ми намагаємось дати вектор руху у своїх рекомендаціях. Ви будете бачити, що можна змінити вже зараз. Що дешевше, легше, швидше, з меншими ресурсами. І це не тільки про фінанси, а і про можливість робити простір доступнішим, не закриваючи офіс.
Друге — ви отримаєте мої закохані, захоплені очі (сміється). Тому що я обожнюю, як бізнес змінюється, це дуже круто. Цей приклад має надихати інших, тому в своїх соцмережах ми розповідаємо про успішні кейси, про хід реконструкцій.
Зараз, наприклад, ми співпрацюємо з IT-компанією Intellias. Плануємо приїхати до них у Львів без додаткової оплати, подивимося на зміни, які вони вже потрошку імплементують, і будемо щиро радіти їм.
— Ви сказали, що Бюро доступності пропонує два пакети послуг. Що до них входить?
— Перший пакет ми назвали Basic. У нього входить виїзд на об’єкт та рекомендації. Тобто, ми ходимо по всьому приміщенню, надаємо усні рекомендації. Далі даємо короткий лист-записку без фотографій і схем. Це дуже класний варіант для маленьких локацій і для зацікавлених людей, або для бізнесів, які хоч трошки розуміють суть доступності.
І другий пакет Plus. Після перевірки ми надсилаємо розширені рекомендації з фотографіями в PDF-форматі. Пишемо, як змінити локацію — що саме переробити, на скільки сантиметрів, і додаємо фото, щоб візуально було зрозуміло. Іноді скидаємо приклади рішень. Також у вартість включений ще один додатковий виїзд під час реконструкції. Або, якщо ви найняли підрядника, який уже зробив план перебудови приміщення, ми з ним зустрічаємось.
Буває так, що замовляють рекомендацію зараз, а по тендерах і внутрішніх процедурах починають щось змінювати через півроку. Тому ми можемо виїхати на об’єкт і ще раз пройтися по всім пунктам із підрядником. Або в ході реконструкції перевірити, чи правильно все переробляється, відповісти на питання підрядника і звернути увагу на помилки.
— Які неочевидні зміни можуть змінити локацію на краще?
— Перше, що б я радила, — це працювати зі свідомістю персоналу. Наприклад, треба створити кодекс етики та поведінки. Цінності в команді — вони мають бути як прописані, так і проговорені, причому регулярно. Це має бути не просто на папері, бо є така штука бюрократична, коли створюють сто нормативних актів, а їх ніхто в очі не бачив, але «всі з усім згодні».
Робота зі свідомістю має бути одним з обов’язків HR-менеджера організації, який працює саме з командами. І, звісно, якщо лідери команд компанії будуть дотримуватися цих принципів, транслювати їх, то так само буде й у команді. Тут допоможуть освітні ролики, інформаційні кампанії для співробітників та тренінги від профільних організацій.
Також дуже круто, якщо з’явиться можливість запартнеритись із волонтерськими організаціями, до яких можна звернутись із корпоративним волонтерством. Це дуже згуртовує команду й дає інформацію про інклюзію. У контексті нашої організації — це розуміння потреб маломобільних груп населення, зокрема людей з інвалідністю.
Ще один варіант використовує відома компанія — вона для святкування Нового року обирала подарунки в організаціях, які займаються впровадженням інклюзії. Серед них був карпатський чай від «Майстерні Мрії». Також ми порадили їм сертифікати на відвідування музею в темряві «Третя після опівночі». Це можливість зануритися в життя незрячої людини — дуже крутий досвід із різними інтерактивами.
— Чи проводить «Бюро доступності» тренінги?
— Так! Важливо розуміти, що архітектурна доступність — це ще далеко не все. Тому варто займатися зміною свідомості співробітників, які працюють із клієнтами. Зазвичай ми проводимо інформаційно-мотиваційні тренінги для компаній — розповідаємо про людей з інвалідністю, про взаємодію та коректне спілкування з ними, про те, як правильно допомогти, якщо виникне така потреба.
Іноді проводимо більш практичні тренінги. Наприклад, Uklon запустив клас авто для людей з інвалідністю, які користуються кріслом колісним. І професійні драйвери, які виконують поїздки, пройшли наш тренінг зі спілкування та взаємодії із людьми з порушеннями опорно-рухового апарату.
Також є приклад «Укрзалізниці» — персонал Центрального залізничного вокзалу в Києві пройшов тренінг по спілкуванню та взаємодії з людьми з інвалідністю.
Ще іноді буває запит на воркшопи, коли люди хочуть навчитися самостійно перевіряти локації на доступність по базовим елементам безбар’єрності.
— Чому важливо, щоб бізнеси ставали доступнішими?
— Ви зробите світ кращим 😊
Сподобалась стаття? Підтримайте нас, щоб таких матеріалів з’явилось ще більше.
Найменування отримувача: ГО ДОСТУПНО.ЮА
Код отримувача: 41769847
Рахунок отримувача: UA373052990000026009046710358
Назва банку: АТ КБ «ПРИВАТБАНК»
Наша сторінка на Buy Me a Coffee.
Або станьте нашим патроном.