Одним із ключових засобів забезпечення доступності для людей із глибокими порушеннями зору є використання спеціальних тактильних смуг (так звана тактильна плитка) і тактильних інформаційних покажчиків. Однак їхнє неправильне розміщення створює нові бар’єри для відвідувачів локації.
Консультант з питань безбар’єрного середовища Євгеній Свєт пояснює, чому тактильна плитка у тісних приміщеннях це «кошти, викинуті на вітер». А інколи — ще й ризик отримати травму.
Є проблема виробників, які хочуть продавати, є проблема підрядників (виконавців), які не хочуть напрягатися, їм просто треба щось кудись поставити. І є проблема не дуже компетентних перевіряючих. Часто такі ситуації трапляються з пандусами, які роблять просто для галочки. Зараз з’явилася ще одна тенденція — всюди почали встановлювати таблички Брайля, інколи траплялися навіть таблички Брайля за склом. І те саме відбувається зі спеціальними тактильними смугами — переважна більшість тактильних плиток в українських приміщеннях не потрібна, це марно викинуті кошти.
Уявіть собі незрячу людину, яка самостійно пересувається відкритими просторами за допомогою білої тростини. Вона прокладає шлях до аптеки/оптики/магазину/кафе через вулично-дорожню мережу, через переходи тощо. І якщо людина без спеціальних тактильних смуг змогла зорієнтуватися у великому просторі, то у маленькому просторі їй буде набагато простіше.
Якщо це невеликі простори, то навігація у них зрозуміла інтуїтивно. Плюс є купа підказок — наприклад, каси чи розмови людей, які знаходяться поруч. До того ж, у маленьких приміщеннях працівники одразу ж ідентифікують відвідувачів (в ідеалі — в наявності має бути послуга фізичного супроводу клієнта).
Приклад: оновлений McDonald’s на Вокзальній тепер має цілу купу спеціальних тактильних смуг. Але у цьому закладі маленькі простори, і там скрізь стоять люди, тому в будь-якому разі тактильна плитка свої функції не виконує.
У ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення Зміна № 2 є така рекомендація:
«Не варто встановлювати спеціальну тактильну навігацію у банківських відділеннях, відділеннях поштового зв’язку, аптеках, оптиках, закладах дошкільної, загальної середньої освіти, закладах харчування тощо. В середині об’єктів громадського призначення, які мають інтуїтивні або компактні простори, або якщо в наявності забезпечена послуга фізичного супроводу клієнта».
Тобто є питання доцільності: тактильна плитка коштує немалі гроші, але функціонально вона не виконує свого призначення. І найголовніше, що треба розуміти — у будь-якому закритому просторі тактильна плитка потрібна незрячій людині тільки один раз. На другий раз людина вже буде орієнтуватися у цьому приміщенні й знатиме, куди їй йти.
Доречність спеціальних тактильних смуг в приміщеннях не заперечується, але потрібно розуміти функціональне призначення. Їх можна встановити, якщо є великий простір і є необхідність прокласти маршрут від точки А до точки В (визначити напрямок руху від вхідної групи до стійки реєстрації, ліфта чи іншого важливого об’єкта). Є також приклад Київського метрополітену, де по центру є одна направляюча тактильна смуга, яка веде через всю платформу. І є дві попереджувальні смуги по краях платформи, які вказують на те, що там небезпека. Якщо ж додати ще одну направляючу, утвориться шум — людина не знатиме, чи знаходиться вона ближче до правого краю або до лівого.
Повертаючись до будівель з невеликими просторами: найпростіша тактильна навігація там — це килим (за умови надійного закріплення), який виконує орієнтувальну функцію, або різні типи підлогового покриття. Найбільш класна тактильна смуга в приміщенні — це стіна. А коли я бачу спеціальну тактильну смугу по центру в коридорі шириною 2 м, то у мене просто опускаються руки.
Ще одна проблема — часто для спеціальних тактильних смуг використовують поліуретан, а цей матеріал погано кріпиться. Була така історія, що перед сходами поклали поліуретанову тактильну плитку, людина спіткнулася, полетіла вниз і зламала руку.
Тобто ці тактильні індикатори не експлуатуються необхідним чином, натомість вони відклеюються, відриваються. Виходить дуже хибна безбар’єрність, коли у маленькому приміщенні встановлюють спеціальні тактильні смуги, які не дуже допомагають незрячим, а от ризик отримати травму великий для всіх.
Приклад: більшість магазинів ROZETKA було обладнано спеціальними тактильними смугами з поліуретану.
Є ще один ризик — коли на поліуретан потрапляє волога, він стає слизьким. Відповідно, якщо на вхідній групі на тактильну плитку потрапляє сніг чи дощ, там утворюється ковзанка.
Фото, використані в матеріалі: Євгеній Свєт, Наталія Волик.
Читайте також: як коректно допомогти людям з порушеннями зору
Матеріал підготовлений в рамках проєкту «Доступні громади» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні U.S. Embassy Kyiv Ukraine.