БЛОГ

Гайд для небайдужих громадян: інструменти вирішення проблем

На картинці текст: інструменти вирішення проблем у населених пункт

Чи можуть українці впливати на благоустрій своїх населених пунктів? Так!
Інформувати про ями на дорожньому покритті? Так!
Звертати увагу місцевої влади на відсутність вуличного освітлення? Так!
Просити встановити нормативний пандус біля свого будинку? Так!

Всі ми маємо право повідомляти місцеву владу та комунальні підприємства про проблеми і бар’єри, які створюють дискомфорт чи можуть нести загрозу здоров’ю. А представники цих органів, в свою чергу, мають розглянути звернення та повідомити про своє рішення. 

Громадська організація «Доступно.UA» зробила підказку, як розповісти про проблеми свого населеного пункту. Це можна зробити телефоном, через онлайн-сервіси, а також через письмове звернення. 

Київ 

🟢 1551 – сайт/застосунок/телефон  

Крок 1. Знайдіть відповідну кнопку/зателефонувати оператору. 
Крок 2. Оберіть тему звернення. 
Крок 3. Опишіть проблему. 
Крок 4. Додайте фото. 
Крок 5. Уточніть локацію. 
Крок 6. Відправте звернення. 

Що далі? Отримані звернення опрацьовуються операторами та скеровуються на виконання у служби міста. 

🧏‍♀️ У 1551 можна подати звернення жестовою мовою.

❗️ Важливо знати уточнюючу інформацію. Наприклад, якщо це звернення про роботу громадського транспорту, бажано вказати бортовий номер або номер рухомого складу. Якщо це звернення про сходову клітину в будинку — потрібно уточнити номер під’їзду та поверх.  

❗️ Намагайтеся робити детальну фотофіксацію: що саме не так; що потребує покращень. На фото має бути чітко видно проблему, а також місце, де це відбувається. Це допоможе відповідним службам швидше опрацювати звернення і виявити причину проблеми.

Львів 

🟢 1580 – сайт/застосунок/телефон

*працює по такому ж принципу, що і 1551.

Україна

🟢 Проєкт «Відкрите місто»

  1. Оберіть місто.
  2. Натисніть кнопку «Повідомити».
  3. Оберіть категорію проблеми.
  4. Поставте точку на карті, де знаходиться проблема.
  5. Коротко опишіть ситуацію.
  6. Додайте фото та/або відео.
  7. Натисніть «Повідомити».

Якщо вашого населеного пункту немає серед переліку, ви можете його додати.

🟢 Письмове звернення 

Класичний варіант подачі звернень — це формат фізичного або електронного листування. Ви можете подати звернення на міську чи селищну раду, а також у місцевий орган самоврядування (наприклад, районну адміністрацію). 

Працює по всій Україні та має стандартизовану структуру оформлення листа-звернення

▪️ вступна частина, де зазначаються підстава звернення, обставини, які стали причиною для звернення; 
▪️ мотивувальна частина, де вказується обґрунтування або основні питання, порушені в зверненні; 
▪️ результативна частина, де слід вказати мету звернення і очікуваний результат розгляду звернення.

Далі потрібно навести перелік документів (або копій документів), якщо ви додаєте їх до листа.

Письмове звернення обов’язково підписується особою (особами), що звертається з проставленням дати подання звернення. Для розгляду електронного звернення електронний підпис не вимагається. 

Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).  

➡️ Приклад заяви на встановлення пандуса

➡️ Приклад звернення до «Київавтодор»

➡️ Запит на доступ до публічної інформації 

Що робити, якщо ви прийшли до недоступної аптеки?
*актуально для всіх населених пунктів

1️⃣ Зафіксуйте на фото бар’єри:
🔸 вхідну групу (сходи без пандусів, пороги, ненормативні пандуси і т. ін.);
🔸 торговельну залу, де є порушення доступності.

2️⃣ Сфотографуйте всю інформацію, подану в «куточку споживача».

Там обов’язково мають бути:
▪️ адреса та назва аптеки;
▪️ номер аптеки;
▪️ код ЄДРПОУ;
▪️ адреса для листування.

3️⃣ Коротко опишіть бар’єри та надішліть фото на один із цих каналів зв’язку:

📃 гугл форма https://bit.ly/3yP2QCC
📩 лист на пошту dostupna.apteka@dostupno.ua
📱 Telegram юриста «Доступно.UA»: https://t.me/CUMDEON

Що далі? 👉 Юрист «Доступно.UA» напише скаргу до місцевої Держлікслужби. Вони перевірять аптечний заклад та відзвітують про це. Далі аптека має виправити порушення у найкоротші терміни. Якщо після перевірки на локації нічого не зміниться, аптека втратить ліцензію.

«А чи доречний мій запит?»

Ми звикли до того, що наші міста та селища мають багато фізичних бар’єрів, які є частиною інфраструктури. Також з’являються бар’єри, які  створюють люди, що ставлять свої особисті потреби вище за інших. Це не є нормою. Тож ваш запит на усунення проблеми та покращення комфорту населеного пункту завжди доречний. 

▫️ Бачите, що хтось систематично паркується на тротуарі, де не можуть пройти маломобільні групи населення? Подавайте запит.

▫️ Помітили цвітіння амброзії, яке викликає алергію, в людному місці? Подавайте запит.

▫️ У дворі дитячий майданчик знаходиться в аварійному стані? Подавайте запит.

▫️ На пішохідному переході немає пониження? Або пониження зробили, але воно все одно не є безбар’єрним? Подавайте запит.

▫️ Незадовільний технічний стан ліфта? Подавайте запит. 

▫️ Літня тераса закладу займає простір, де мають пересуватися пішоходи? Подавайте запит. 

Може бути так, що запит не розглянуть з першого разу. Це не привід здаватися. Інколи, щоб звернення не ігнорували, запит мають подати кілька людей. Якщо вас підтримає громадська організація, дотична до теми звертання, це теж може вплинути на вирішення проблеми. 

Підписання петицій теж має велике значення. А ініціативи місцевих активістів завжди потребують розголосу та підтримки інших громадян. 

Разом ми можемо змінити наші населені пункти. Головне — не бути байдужими! 

Матеріал підготовлений в рамках проєкту «Доступні громади» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні U.S. Embassy Kyiv Ukraine.

Scroll to Top