Як коректно звернутися до людини з порушеннями слуху, якщо ви не знаєте жестову мову?

У кожної людини, яка має порушення слуху, є власна історія. Для одних людей порушення слуху — це наслідок травми або захворювання в дорослому віці.
Хтось народився вже з повною або частковою втратою слуху, тому жестова мова — перша мова, яку вивчила людина. Хтось навчився читати по губах, а комусь легко дається розуміння письмової мови.
Під час спілкування з людьми з порушеннями слуху важливо пам’ятати, що майже всю інформацію вони сприймають візуально –– через зір. Тому ваші емоції та жести можуть бути набагато «красномовнішими», ніж слова, які ви промовляєте.
Як коректно комунікувати з людьми з порушеннями слуху в різних ситуаціях — про це читайте в нашому матеріалі.
Що потрібно розуміти
Громадська організація «Громадський рух «Соціальна єдність» розповідає про те, як люди з порушеннями слуху сприймають інформацію.
- Для людини, яка втратила слух з народження або раннього дитинства, українська жестова мова є рідною. А, наприклад, словесна українська — іноземною.
- Нечуючі люди спілкуються між собою переважно жестовою мовою.
- Більшість нечуючих людей відчуває складнощі в сприйнятті тексту та його осмисленні. Тому, наприклад, написати на листочку чи додати субтитри до відео — це не про стовідсоткову доступність у наданні послуг.
- Лише незначний відсоток людей із порушеннями слуху вміє читати по губах. Навіть якщо людина читає по губах, вона розуміє тільки знайомі для неї слова. Для того, щоб нечуюча людина зчитала з губ — їй важливо знати спікера або звикнути до нього, до його міміки, артикуляції. Втім, навіть у таких випадках читання по губах передає 40-60 % контексту.
- У діалозі зі слабочуючою людиною говоріть простими конструкціями та намагайтеся чітко вимовляти слова. Вас можуть попросити артикулювати чіткіше або повільніше.
- Намагайтесь весь час знаходитись у полі зору нечуючої людини, адже вона сприймає інформацію візуально. Якщо хтось із вас відвернувся, вважайте, що розмова закінчена, адже не видно обличчя співрозмовника.
- Будьте терплячими. Людині з порушеннями слуху може бути важче зрозуміти, що відбувається. Проявляйте повагу та доброзичливість.
Як коректно звернутися до нечуючої людини
«Соціальна єдність»: Важливо пам’ятати, що кожна ситуація потребує індивідуального підходу. Будьте привітними, подивіться, як людина реагує на вас та запропонуйте їй один з цих способів комунікації.
▪️ В Україні працює мобільний застосунок «Перекладач ЖМ», яким користуються нечуючі люди для швидкого виклику перекладача жестової мови. Ви можете заздалегідь завантажити додаток. І якщо виникне потреба, звʼязатися з перекладачем по відео через застосунок. Це допоможе вільно комунікувати та порозумітися.
Усе, що буде говорити нечуюча людина, перекладач озвучуватиме голосом; і навпаки — усе, що скажете ви, перекладач одразу буде перекладати на жестову мову.
▪️ Якщо ви надаєте приватні або державні послуги, варто заздалегідь подбати, щоб на вашій локації були наявні зручні засоби для спілкування з людьми з порушеннями слуху: доступ до перекладачів жестової мови, індукційні петлі/допоміжні засоби для відтворення звуку.

Громадська організація «Доступно.UA»: бувають ситуації, коли ви можете використати письмову комунікацію. Але варто наголосити, що письмову форму спілкування можна обирати виключно за згодою нечуючої людини.
- Встановіть візуальний контакт. Посміхніться, щоб показати свою доброзичливість.
- Не кажіть нічого, поки не переконаєтеся, що нечуюча людина помітила вас.
- Запишіть своє питання/пропозицію на папері або в нотатках на телефоні.
- Використовуйте прості слова та речення. Завжди памʼятайте, що люди з порушеннями слуху можуть відчувати складності при читанні чи писанні. Тому не треба вживати складні конструкції, які можуть заплутати людину.
Як допомогти людині з порушеннями слуху
👉 Якщо людина виглядає розгублено
- Підійдіть ближче і зверніть на себе увагу, наприклад, легким помахуванням руки. Іноді допустимо ввічливо доторкнутись до згину ліктя або плеча. Найбільш ідеальний варіант — до діалогу з нечуючою людиною долучити перекладача жестової мови через застосунок.
- Спробуйте використати письмову комунікацію, якщо людина дасть на це згоду. Відкрийте нотатки в телефоні та напишіть своє питання.
❗️ У екстрених ситуаціях комунікація за допомогою написів на листку — це не завжди вдалий варіант, оскільки нечуючій людині може бути вкрай важко зрозуміти незнайомий почерк.
👉 Якщо людині стало фізично погано
▪️ Оцініть ситуацію. Переконайтеся, що людині дійсно потрібна допомога.
▪️ Зверніться до неї. Зробіть умовний жест, що ви хочете допомогти.
▪️ Якщо людина стоїть, допоможіть їй сісти, щоб вона не знепритомніла.
▪️ Доступ до повітря. Покажіть жестами, що треба розстібнути комірець, але не намагайтесь самостійно знімати з людини одяг. Якщо ви в приміщенні — відчиніть вікно.
▪️ Викличте швидку. Залишайтеся поруч із людиною до приїзду лікарів і поясніть їм, що сталося.
▪️ Якщо дозволяє ситуація, через додаток зв’яжіться з перекладачем жестової мови, щоб людина могла описати свій стан.
Чого категорично не треба робити
▪️ Не кричіть. Якщо ви говоритимете голосніше — нечуюча людина все одно не почує, натомість вона може зчитати вашу міміку як негативну емоцію чи агресію. Це тільки погіршить ситуацію, бо саме крик може нашкодити комунікації — він спотворює вираз обличчя, і людині може бути важко зчитати інформацію по губах.
▪️ Не торкайтеся до людини, коли ви підходите до неї зі спини. Це може бути сприйнято як напад. Намагайтеся привертати увагу до себе легким дотиком або жестом, коли ви знаходитесь у полі зору.
▪️ Не ховайте обличчя та не відвертайтесь убік. Це потрібно, щоб ваш співрозмовник міг спокійно зчитати вашу інтонацію та міміку.
▪️ Не розмовляйте надто швидко. Людині з порушеннями слуху може бути важко зрозуміти, що саме ви намагаєтеся сказати. Втім, говорити занадто повільно теж не варто.
▪️ Не поспішайте. Якщо у вашого співрозмовника виникають труднощі з промовлянням слів, спокійно дочекайтесь, поки людина завершить свою думку, не підганяйте її.
▪️ Не принижуйте. Не кажіть щось на кшталт «ти глухий, тому не розумієш».
▪️ Не ігноруйте. Спілкуючись із нечуючою людиною через перекладача жестової мови — звертайтеся не до перекладача, а саме до людини (не «скажіть їй», «уточніть у неї» тощо).
▪️ Не треба жалості. Люди з порушенням слуху — такі ж, як і всі інші. Повну чи часткову втрату слуху треба сприйматися як індивідуальність людини (як колір очей, колір шкіри). Жалість до нечуючої людини може бути образливою для неї.
▪️ Не ображайтесь, якщо нечуюча людина вас не розуміє. Жестова мова — унікальна. Вона сильно відрізняється від усної чи письмової мови. Ба більше, майже в кожній країні є своя жестова мова, також існують міжнародні жести. В Україні є свої нюанси в жестовій мові, повʼязані, наприклад, з діалектикою. Тому не нервуйте, якщо ви використали заздалегідь вивчені жести, але вас не зрозуміли. Терпіння і час вирішать усі проблеми.
Про термінологію
«Громадський рух «Соціальна єдність» наголошує: важливо висловлюватися коректно, коли ми говоримо про людей з порушеннями слуху різного ступеня.
У професійному контексті правильно використовувати формулювання «люди з порушеннями слуху», «люди з повною або частковою втратою слуху», «нечуюча людина», «слабочуюча людина».
Важливо уникати дискримінаційних формулювань: таких як «глухонімий» або «німий». Насправді люди навіть з повною втратою слуху часто можуть говорити, але не завжди мають еталон мовлення і розуміння, як звучать ті чи інші літери, слова тощо. Мовленнєві навички людей з порушенням слуху залежать від доступу до мови та навчання в ранньому віці.
Чи можна казати про людину, що вона «глуха»? Часто спільнота людей з порушеннями слуху використовує саме цей термін, і ми прислухаємося до їхньої думки.
І найголовніше — пам’ятайте, що перед вами насамперед людина. Тому говорячи про неї або до неї, називайте її на ім’я.
Матеріал підготовлений в рамках проєкту «Доступні громади» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні U.S. Embassy Kyiv Ukraine.